torsdag 6 september 2012

Träningsplanering


Detta är min planering för resten av året.

Gemensamt för alla pass under planeringen är en maxtid på 40 min/pass. Vissa pass kan ligga intill varandra och i så fall max 100 min total träning under en dag.

Distanser kommer att ligga på 4-6 km simning/vecka, 12-20 km löpning/vecka, 50-100 km cykling/vecka.

September – fokus på många korta pass med moderat intensitet – kontinuitet – teknik- corestyrka - viktreducering

Simning: 4-5 pass/vecka
Löpning: 2-3 pass/vecka
Cykling: Transport 5 dagar/vecka
Styrka: 3 pass/vecka
Simtest: 400 m
Löptest: 3 km
Målvikt: från 81kg ner till 78 kg

Oktober – fokus på snabbhet under många korta hårda pass – kontinuitet – kvalitet – viktreducering/viktstabilitet

Simning: 4-5 pass/vecka
Löpning: 2-3 pass/vecka
Cykling: Transport 5 dagar/vecka
Styrka: 3 pass/vecka
Simtest: 400 m
Löptest: 3 km
Målvikt: 77 kg
Submax Åstrandtest:

November – fokus på styrka, tröskelträning och kvalitet – kontinuitet - viktstabilitet

Simning: 4 pass/vecka
Löpning: 3 pass/vecka
Cykling: Trainer 3 pass/vecka
Styrka: 4 pass/vecka
Simtest: 400 m
Löptest: 3 km
Vikt: 77 kg

December – stenhårt är ledordet. Moderat volym, men hög fart och mycket tröskelträning. Ska göra ett submax innan jul för att se hur konditionen ökat från oktober.
Simning: 4 pass/vecka
Löpning: 3 pass/vecka
Cykling: Trainer 3 pass/vecka
Styrka: 3 pass/vecka
Simtest: 400 m
Löptest: 3 km
Vikt: 77 kg (trots julmat)
Submax Åstrandtest:

Januari kommer att vara en lugnare månad, i alla fall i början. Känner på mig att det kommer att bli mycket jobb då efter nyår.

September har börjat bra, men känningar i senstråket under höger fot har hållit mig från löpningen, får se när den känns såpass bra att jag kan springa igen. Det bästa med triathlon är att det alltid finns något att träna, så nu ligger mer fokus på simning, cykel och styrka. Det viktigaste för mig nu är att vara tålmodig och låta foten bli bra innan jag belastar den med löpning.

Får se hur följsam jag är, planeringar är ju faktiskt till för att bryta. Det finns ingen som klarar av att sätta upp en planering som funkar perfekt, utan måste justera under tiden. Det är dock bra att ha en plan att utgå från. Planeringen får helt enkelt fungera som en lykta i höstmörkret.

1 kommentar:

  1. Ser bra ut Olle, kör hårt!
    Har mailat sportlife hoppas att jag får svar snart.

    SvaraRadera