måndag 16 juli 2012

Bygga från grunden

Börjar skriva denna blogg först och främst i syfte att dokumentera vägen till mina mål. Jag har tränat i flera år men inte kommit dit jag önskar... Träningen har inte alltid varit fokuserad, ofta varit spretig och utan ett klart syfte. Har ofta varit besvärad och hämmad av skador och sjukdom.

För ca 9 månader sedan gjorde jag en tydlig förändring i min träning, från mycket volym (låg kvalitet) till en mer koncentrerad träning med fokus och ambition. Passen blev kortare, hårdare och mer anpassade till mitt första stora delmål på vägen mot IRONMAN, att klara en sprint på runt 60 min. Det ska jag göra sommaren 2013.

Detta året hade jag mål att köra minst en motionsdistans, men med tanke på hur mycket sjuk jag varit i sommar känns det onödigt att lägga pengar på det i år. Gjorde min första träning på 10 dagar igår, en swimrun i Härlanda tjärn. Idag väntar 3,2 km löpning till och från styrkeplatsen och nu börjar den grundträningsperiod som skall göra mig till en 60 minute man! För att klara det måste jag fokusera på att bygga en stabil styrke- och konditionsgrund och inte nöta för mycket distans. Tiderna för varje sträcka i en sprint kommer jag vilja fördela ungefär såhär: simning 12 min, t1 1 min, cykel 28 min, t2 1 min, löpning 18 min. Löpningen är i dagsläget min starkaste gren, simningen min sämsta. Känner inte att jag utvecklats någonting på cykeln sen i april, som var min bästa månad i år träningsmässigt. 

Nya tag och ny ambition, inte den typen av ambition som tjockisar får den 1e januari, utan riktig långsiktig ambition. Sömn är och förblir en prioritet.
Ska sova som en hund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar