torsdag 2 augusti 2012

Mål och resa

Jag har funderat ett tag från vilket håll jag ska angripa träningen för att passa mig bäst. Träningen är direktkopplad till ett mål, det finns alltså ett klart syfte med den. Jag har i detta nu bestämt mig för att skynda långsamt och ta ett steg i taget, så därför ser min fyra år långa planering ut såhär:

2013 Sprintdistans, tre tävlingar. Måltid, ca 60 min
2014 Olympisk distans, tre tävlingar. Måltid, ca 120 min
2015 Halv Ironman, två tävlingar. Måltid, 4h 30 min
2016 Halv Ironman och Ironman, en av varje. 4h 20 min och 9h 40 min
Tiderna är självklart beroende på banprofil.

Fokus under kommande år kommer att ligga på att förbättra styrka, fart, V02max och laktattröskel. Efter det kommer mer fokus ligga på att bli uthålligare samtidigt som de andra attributen underhålls. Ingen mängdträning under denna säsong med andra ord. Jag tänker göra folk förvånade med hur lite träningstid som egentligen behövs för att bli riktigt bra. Det handlar om träningskvalitet och fokus.

Det gäller att vara lyhörd på kroppens signaler, men samtidigt inte hypokondriker. Det är där min relativt stora kunskap om träning och prestation kommer in, för att kunna avgöra om det är bäst att träna eller vila, vilket pass som är lämpligast just idag eller hur nästa vecka ska se ut.

Jag kommer att göra två test av min kapacitet, ett i augusti och ett en månad senare. Testerna kommer att vara på sprintdistans. Så att jag har något att gå på under vintern. Nytt test kommer att göras till våren någon gång.
                                               Ska skaffa mig en svart sådan här, snarast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar